Catarina Ytterlid

designer & utvecklare

Intervju med Loopia-återförsäljare, publicerad 10 mars 2015:

En webb- och reklambyrå med helhets­tänk och bredd

Det här är den andra delen i vår löpande serie intervjuer med våra återförsäljare där vi hoppas ge dig en inblick i hur proffsen tänker och arbetar. Förhoppningsvis får du lite inspiration när det är dags för dig att ge dig ut i webbdjungeln med hemsidor och e-handel. Den här gången är det dags för Catarina Ytterlid på ytterlids webb & reklam.

Berätta lite om din verksamhet Catarina!

Jag är en frilansande grafisk formgivare och webbutvecklare. Att inte ha några anställda ger mig mer  flexibilitet och frihet att agera efter kundernas behov. Istället har jag ett tajt nätverk med andra proffs i branschen som jag kan plocka in där det behövs. Jag designar och bygger hemsidor och producerar alla typer av trycksaker och digitalt material för marknadsföring. Man kan säga att jag är inblandad i hela processen för att öka kundernas synlighet och det allmänna medvetande om deras profil och varumärke.

Hur länge har du varit i branschen?

Jag kommer ursprungligen från grafiska branschen där jag jobbat som originalare och projektledare sedan mitten av 80-talet. I år är det faktiskt det tjugo(!) år sen jag surfade på nätet första gången och kort därpå började vidareutbilda mig inom webbdesign och digital medieproduktion. Så jag får väl säga att jag varit i branschen ganska länge ;). Efter många år som anställd startade jag eget 2009, vilket har varit en spännande resa på alla sätt och vis.

Vad skulle du säga är din största styrka och fördel för dina kunder?

Min största styrka är helhetstänk och bred kompetens. Med den ena foten i designvärlden och den andra i teknikvärlden – vilket har visat sig vara en väldigt användbar kombination – kan jag hjälpa kunden hela vägen. Webbdesign är så mycket mer än att välja teknisk plattform. Lika viktigt är att finnas som ett bollplank och erbjuda hjälp med allt från att formulera ett budskap och paketera det i en både praktisk och estetisk form till att diskutera hur man vill jobba med digital publicering. Jag får ibland höra att jag är som en hel reklambyrå och det är så jag vill jobba.

Vad är det viktigaste rådet du kan ge en kund som är på väg att skaffa en hemsida?

Det viktigaste är att från början vara klar över att ju bättre förarbete man gör desto större chans är det att slutresultatet blir bra. En tydlig och genomtänkt grafisk profil som går igen i allt material (trycksaker, hemsida, annonser etc.) förstärker företagets identitet och är ingenting man bör snåla in på. En kompetent leverantör är därför A och O för ett lyckat och förhoppningsvis långvarigt samarbete.

Varför valde du Loopia?

Jag har själv varit kund hos Loopia sedan 2007 och har nu varit återförsäljare i sju år. Jag har provat andra webbhotell men Loopia är utan tvekan bäst. En superb support, hög kvalitet på tjänsterna och en riktigt användarvänlig kund- och ÅF-zon sparar tid och gör det enkelt både för mig och mina kunder.

Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, vad kommer att vara den stora grejen de närmaste åren?

Vi blir ju mer och mer mobila och vana vid att kunna göra allting oavsett var vi befinner oss. Jag tror att all vår information kommer att lagras ”i molnet” och synkas automatiskt till alla enheter. Det kommer inte spela någon roll om vi använder smartphone, surfplatta, dator eller en 65-tums TV när vi surfar, handlar eller gör andra ärenden. Det kommer därför att ställas ännu högre krav på att webbsidor görs riktigt responsiva. Att anpassa sin hemsida eller webbutik blir en självklarhet för att ”hänga med”.

Vi önskar ytterlids webb & reklam fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och nått att tänka på inför dina egna webbprojekt.

Länk till intervjun

"Catarina har hjälpt oss ända sen 2008, då hon byggde vår första hemsida i Joomla. Hennes kompetens täcker in allt som vi behöver hjälp med inom digital produktion"
Jesper Valstensgård, Nordic LED AB
Jesper Valstensgård
CMO, Nordic LED AB
"Catarina är en person som jag varmt rekommenderar som konsult till våra webbhotellskunder. Hon har varit återförsäljare för Loopia sen 2009."
Michael Wedin, ÅF-chef, Loopia webbhotell
MICHAEL WEDIN
Channel Account Manager, Loopia Webbhotell

Utbildning

2018

Facebook för företag, Google Analytics

2006–2008

Marknadsföring, Digital kreativitet, Grund­läggande webb­design, Digital grafisk design, Webb­programmering, E-handel och Internet­marknadsföring, Affärsmodeller inom e-handel, Juridisk översiktskurs, Vektorgrafik & animation, Databaser & SQL

1997–1998

Grafisk formgivning & Illustration

1996–1998

Ljud- & Bildskolan (LBS), Varberg

Intranätutvecklare, KY-utbildning
Elektronisk publicering för Internet

Erfarenhet

2009–

ytterlids webb & reklam

Grafisk form för print och webb. Design, produktion, utveckling och underhåll av responsiva webbplatser i bl.a. WordPress. Uppdrag som inhyrd konsult.

Kompetens

  • Grafisk formgivning, layout och typografi
  • Prepress, annons- och trycksaksproduktion
  • Webbdesign/webbutveckling
  • Marknadskommunikation
  • Displayannonsering
  • Digital marknadsföring
  • Sociala medier
  • E-postmarknadsföring
  • Google Analytics, SEO/SEM
Verktyg & Appar